Terugblikken 2023


Januari

Onderstaand vindt u de overwegingen van de "Oecumenische gebedsweek voor de eenheid van de christenen" Gehouden in de derde week van januari 2023 Met het thema:

20 januari

De vijfde oecumenische viering werd gehouden in de zaal van de Ambassade van het Koninkrijk van God, boven de klepper. Em. pastoor Hans Lippe (OKK) ging hier voor in het gebed. Zijn overweging kunt u hieronder nog eens nalezen. Hans dank daarvoor.

 Overweging aansluitend aan lezingen: Mt. 25, 31-40, Ez.34, 15-20.

 

In de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest, gemeente van Christus.

Ik weet niet hoe u het vergaat bij de lezing van het evangelie van vandaag.

De lijst van sociale opgaven aan ons mensen is zo lang en veeleisend dat je er duizelig van wordt.

We hebben het hoofd al vol van al onze eigen zorgen en daar komt deze lijst nog even bij als we Jezus willen volgen.

Als ik me niet met huid en haar hier mee bezig hou dan krijg ik vast en zeker een slecht geweten.

Maar als ik me er zo mee bezig ga houden, me zo belangeloos en zonder enige uitzondering met het menselijke leed ga bezig houden, dan wordt ik toch helemaal opgegeten?

Wat blijft er dan voor mijzelf over?

Dat is mijns inziens een heel terechte vraag!

Wie één vinger geeft is vaak zijn hele hand kwijt!

En wie op één plek helpt daar komen de anderen met hulpvragen als motten die naar het licht vliegen op af!

Ik neem u nog even mee naar de eerste lezing uit Ezechiël.

Daar zegt God: “Het verloren dier zal Ik zoeken, het afgedwaalde zoeken, het gewonde verbinden, het zieke sterken, de vette en sterke dieren zal ik bewaren”.

Voor die groepen geldt zijn zorg.

Die wil Hij terugbrengen naar het gezonde en beschutte leven.

Maar tot mijn grote genoegen zegt Hij ook: mijn zorg gaat ook uit naar degenen die het goed gaat en dat zijn kracht ook voor die mensen geldt.

Dat is weer iets anders dan velen van ons vanuit de christelijke opvoeding hebben mee gekregen in hun leven: je moet je volledig opofferen voor de ander, je er voor uitputten.

Als je dat doet dan mag je ook niet als machtig en sterk overkomen, je moet jezelf wegcijferen en innerlijk klein en onaanzienlijk maken.

Men moet van zichzelf zeggen dat je niets waard bent om te voorkomen dat je niet boven de hulpbehoevende staat.

Het beste is als je jezelf ook uit solidariteit een beetje slecht voelt.

Vandaar dat de eerder gestelde vraag wat er van jezelf overblijft een heel terechte vraag is.

God wil, hebben we bij Ezechiël gelezen, dat het degenen die het goed gaat en die sterk zijn behouden zoals ze zijn.

Hij heeft er helemaal geen belang bij dat de sterken als een offerlam kapot gaan voor de mensen die het moeilijk hebben.

Hij heeft er vreugde aan dat het de mens goed gaat, Hij heeft vreugde aan de mens die zich in het leven kan verheugen en die daar vanuit het hart gegeven God voor kan dankzeggen.

Er wordt geen valse solidariteit door God gevraagd!

Wie het goed gaat moet zich niet uit solidariteit in de ellende storten.

We zijn geen lemmingen.

We moeten ons ook niet uitputten en alles geven.

Hou van je naaste als van jezelf wil zeggen dat je voor de ander veel over hebt.

Niet alles geven, maar voor de ander wat over hebben!

Dat is het antwoord op de vraag: Wat blijft er voor mij dan over.

Niemand moet alles geven.

Het gaat er om zich om de naaste te bekommeren.

De geesten scheiden zich bij het wel of niet je bekommeren om de medemens.

Als we ons in dat bewustzijn naar iemand toewenden dan is er veel en veel meer bij gewonnen als bij de ongebreidelde zelfopoffering.

Jij blijft dan iemand die zich kan blijven verheugen en danken dat het goed gaat en je geeft de ander een voorbeeld van hoe je je eigen waardigheid kunt versterken.

De ander wordt daardoor ook niet het slachtoffer van jouw grootmoedigheid

Degene die je wilt ondersteunen ervaart dat je jezelf ernstig neemt.

Vanuit die houding de ander ernstig te nemen geeft een ander resultaat dan wanneer ik de hulp geef vanuit zelfverachting van mijzelf uit solidariteit met zijn ellende.

Deze laatste houding heeft immers geen levensinhoud!

Op die manier de naaste bijstaan, uit de dankbaarheid voor het door God gegeven leven, kan een ware vreugde zijn.

Ik kwam bij Phil Bosmans een stukje tegen in zijn boekje ‘menslief ik hou van je’ een mogelijke vertaling naar de dagelijkse werkelijkheid tegen.

Zijn invalshoek is ook die van je naaste liefhebben als jezelf.

Beter dan hij het doet kan ik het niet. Ik citeer:

 

“Ik moet niet menen dat ik klaar ben met de ‘liefde’

als ik alleen maar ‘vriendelijk’ denk over mensen om me heen.

Dat is slappe welwillendheid en een illusie van vriendschap.

Ik stel me gerust.

Ik doe niemand kwaad.

Ik laat iedereen leven. Basta!

Ik ben een volmaakt burgermens,

welvarend en veilig onder m'n glazen stulp

met m'n eigen atmosfeer.

En zo word ik medeplichtig aan die collectieve onverschilligheid,

die onze samenleving wurgt.

 

Wil ik echt liefhebben,

dan moet ik opgaan in diepe en waarachtige bezorgdheid.

Allereerst voor die enkele mensen,

dicht bij me

die aan m'n zorgen zijn toevertrouwd;

die mensen

met wie ik onder één dak woon,

met wie ik dagelijks werk,

met wie ik samen reis,

met wie ik stoei en speel en lach.

 

Zo,'n bezorgdheid bindt me en

haalt me weg uit m'n eigen kleine belangensfeer.

Ze is echter broodnodig om niet te verschrompelen.

ik mag die bezorgdheid nooit afleggen,

zelfs niet als m'n vrede en m'n gemoedsrust

er door verstoord worden.

Misschien is het zelfs goed,

dat ik gestoord word,

dat m'n liefdevol bezig zijn met anderen soms pijn meebrengt en verdriet

en dat ik wel eens de last zal dragen van zorgen,

waarover met niemand gesproken kan worden.

Persoonlijke bezorgdheid is de vrucht

van waarachtige liefde.

Ze kan me doen lijden,

maar tenslotte brengt ze

de beste van alle gaven mee.

Ze geeft leven,

ze geeft kleur aan m’n bestaan en

op zeldzame momenten een onmetelijk gevoel

van diepe dankbaarheid

als een voorsmaak van een ongekend paradijs!”

 

In de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest, Amen

 Voorbeden:

Laat ons in vrede en vol vertrouwen bidden tot God, die oog heeft voor kwetsbare mensen.

 Heer, onze God, wij bidden u voor alle christenen in deze wereld. Dat hun verbondenheid met God en elkaar sterker is dan alle menselijke verschillen. Dat zij één zijn in zorg voor de zwakken en kwetsbaren.

Laat ons bidden.

 Heer onze God, wij bidden u voor ons land, onze stad en onze regio.

Wij bidden u voor onze politici, dat oprechtheid het wint van politiek gewin. Dat het mag leiden tot een beleid dat de mensen weer aanzet tot zicht hebben op de ander en niet alleen maar op zichzelf.

Laat ons bidden.

 Heer, onze God, wij bidden u voor een hernieuwde verdieping van ons geloof. Dat geloof helpt ons met vertrouwen in het leven te staan. Dat we een wereld opbouwen van solidariteit en onderlinge verbondenheid.

Laat ons bidden.

 Heer, onze God, wees ook met allen die ziek zijn. Geef hen uw vrede in het hart. We noemen U de namen in stilte en in het bijzonder……..

Wees ook met degenen die dicht naast hun staan.

Laat ons bidden

 Heer, onze God, wij bidden u voor allen, die een dierbare verloren hebben. We noemen U de namen in stilte en in het bijzonder……..

Dat zij Gods hulp ervaren in de steun van mensen. Dat wij als geloofsgemeenschap hen zo nabij zijn als nodig is voor een goede verwerking.

Laat ons bidden.

 Misschien zijn er onder u die een gebed willen uitspreken. Daartoe is nu de gelegenheid.

Elk van uw voorbeden wordt ook beëindigd met: Laat ons bidden.

 Heer, hoor ook ons stil gebed.

God, die blijkens de kracht die in ons werkt

bij machte zijt meer dan overvloedig te doen

boven al wat wij vragen of denken,

U zij de heerlijkheid

in de kerk en in Christus Jezus,

tot in alle geslachten

in de eeuwen der eeuwen.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

19 januari

Het vierde oecumenische avondgebed vond plaats in de Oud Katholieke kerk aan de Leeuweringerstraat 12. Gastvoorganger hier was pastor Jan Evertsen (AKG). De lezingen van deze avond waren: Psalm 137 vers 1-4 en Lucas 23 vers 27-31. Deze gelezen woorden waren voldoende inspiratiebron voor pastor Jan om ons daarover 10 minuten geïnspireerds over te onderhouden. Pastor Jan heeft het niet op schrift, zodoende kan ik het jammer genoeg niet publiceren. Er is wel een mp3 bestand van als u deze wilt ontvangen mail dan naar: interkerkelijk.kontakt.oudewater@gmail.com .

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

18 januari

Oecumenische viering in de St. Franciscuskerk door het IKO. Voorgangers waren : em. pastoor Hans Lippe (OKK), pastor Janneke Stam(RKK), pastor Jan Evertsen(AKG) en dominee Roelof de Koning Gans(HGOH).

Vanaf 19:00 uur Kwamen de eerste bezoekers binnen. De zangers voor het koor waren al om 18:30 begonnen hun stemmen onder leiding van Reinier de Wit en Gert Lagerwerf op te warmen. Er zaten een paar onbekende liederen in de liturgie die nog ingestudeerd moesten worden. De voorzitter Martin Weerstand gaf enige aanwijzingen over het verloop van de dienst, het thema, de deurcollecte en de koffie na afloop.
Na de evangelielezing kwam er een persoonlijk woord over het thema van Joke Oorschot en van Martin Weerstand. Beden legden zij de steen die een symbool was van hun verhaal bij de voet van het kruis. Hierop aansluitend hield dominee Roelof zijn overweging.

De twee verhalen en de overweging worden hieronder weergegeven om nog even na te lezen.

Joke Oorschot:

Doe goed

Nog geen jaar geleden hoorden we dat Rusland Oekraïne binnenviel en dat er veel mensen op de vlucht gingen.

Iedereen weet nog van de vele mensen die naar Nederland kwamen of opgehaald werden.

Er kwam een oproep naar alle gemeenten in Nederland om deze mensen op te nemen.

Gelukkig waren er ook particuliere initiatieven, want van de gemeente moesten we ’t niet hebben..

In de IJsselbode lazen we ’t stuk van de mensen die achter in de Waard opgevangen werden in de B en B daar.

Zelf fietste ik elke dag langs 2 huizen die al meer dan 2 jaar leeg stonden en van de Woningraat waren.

Daarom belde ik de Woningraat en stelde voor om zelf deze beiden woningen op te knappen en in te richten, ik had er vertrouwen in dat de mensen van de Waardsedijk samen met de kerk dit konden.

Men vond dit een goed plan, maar er gebeurde niets…..  via via hoorde ik dat de burgemeester dit ook een goed plan vond, maar er gebeurde niets!! Heel frustrerend! Daar werd toch niemand slechter van!!! Het leek mij zo simpel, maar waarom deed niemand er dan iets aan? Daar kon ik ECHT boos om worden en dat weet pastor Janneke ook nog wel. Wat kon ik dan nog doen?? Je stelt iets voor waar niemand slechter van kon worden maar toch gebeurde er niets!

Waarom vond iedereen ’t een goed plan en durfde niemand het aan?

 

Omdat ik bleef zoeken, kwam ik bij het Touw Team terecht: zij vroegen of ik de boodschappen klaar wilde maken voor de mensen die uit Oekraïne in Oudewater verbleven bij particulieren. Dan deed ik ieder geval  WAT!

Dit ging via Tjonkie Food; er ging een wereld voor mij open: deze mensen helpen was heel dankbaar werk en deze mensen waren zo positief, dachten dat ze zo weer terug konden. We weten nu beter…..

Men vroeg of ik ook bij  ‘t “gewone” werk van Tjonkie Food wilde helpen, dat wilde ik wel en nu help ik iedere week bij Tjonkie Food en gaan we ook nog eens de verspilling tegen. 

Martin Weerstand:

Mij is gevraagd naar een persoonlijke ervaring met discriminatie maar ik ga u niet meer vertellen dat ik vroeger als kind veel gepest ben omdat ik blijkbaar niet in het gevraagde plaatje paste. Daar lig ik niet meer wakker van. Ik maak mij tegenwoordig eerder zorgen hoe wij als volwassenen met elkaar omgaan.

Het thema van deze week van gebed van Eenheid van de Christenen komt uit Amerika en vloeit voort uit de emoties en gevoelens van onrecht na de dood van de zwarte man George Floyd. Bij zijn arrestatie werd zoveel geweld gebruikt dat hij is overleden. Dat leidde tot grote protesten.

Dat protest kan ik best begrijpen. Er was onrecht aangedaan aan een medemens en je kan er niet omheen, zijn huidskleur speelde mee.

Sommige demonstranten waren echter zo boos en hun gevoelens van onrecht zo groot  dat ze tijdens de protestmarsen met stenen winkelruiten ingooiden , vervolgens naar binnen stapten en met een kleuren tv weer naar buiten liepen….. Zo, dat zal ze leren!

Sinterklaas is nog niet zo lang geleden weer geweest en zo als al jaren kwam je niet om de Zwarte Pieten discussie heen. Het stereotype van de zwarte medemens als knecht van, zeg maar gerust slaaf, was naar mijn menig inderdaad wel toe aan herziening.

Dat protest daarover kan ik dus best begrijpen. Er is vroeger door de slavernij  groot onrecht aangedaan aan medemensen en je kan er niet omheen, hun huidskleur speelde mee.

Sommige demonstranten tegen Zwarte Piet waren zo boos en hun gevoelens van onrecht zo groot  dat ze tijdens de Sinterklaas intocht  snelwegen afzetten en de feestelijkheden dermate ruw verstoorden dat vele kinderen begonnen te huilen en  er bij sommige zelfs uit angst sprake was van bedplassen…  Zo, dat zal ze leren!

 

Doe goed, kom op voor je medemens en maak geen onterecht onderscheid. Een duidelijke opdracht die we deze week in vele vormen voorbij zien komen.

Maar er staat duidelijk meteen achter Doe Recht.  Ik denk wel dat u snapt waar ik naar toe wil.

Als je tijdens het opkomen voor je medemens juist weer een andere groep onrecht aan doet heb je volgens mij de boodschap niet helemaal begrepen.

Het gooien met stenen om aandacht te vragen voor aangedaan onrecht is denk ik niet wat God van ons vraagt.  En waar ik mij dus zorgen om maak.

Dominee Roelof de Koning - Gans:

Broeders en zusters in de Heer Jezus te Oudewater,

 

Doe goed Doe recht

 

Is dat een hobby of aardige vrijetijdsbesteding voor idealisten?

Voor bevlogen mensen als Joke en Martin?

Nee. Het is gebod van God. Richtlijn voor het leven aan Israël gegeven.

En wie weet beter wat leven is en heeft te zijn dan de Schepper van alle leven.

Het gebod van de eeuwige God is het leven en de vrede!

 

Doe goed Doe recht

Heel veel doet er niet toe, dat kies je, zo mogelijk naar wat bij je past.

Het werk, je wonen, de auto die je rijdt of dat je geen auto rijdt, sport en hobby’s.

 

Maar het goede en het recht is heilige opdracht.

Voor heel de wereld. Voor alle volken en ieder mens.

 

Doe goed Doe recht

Dat klinkt zwaar. Is ’t zwaarwichtigheid om dit zo te zeggen?

Nee. Het is het gewicht van de zaak. Het belang van het goede en van het recht.

Het goede bouwt op, maakt heel, helpt verder, geeft dankbaarheid en vreugde. Vrede.

Het kwade breekt af, haalt neer, maakt boos en verbitterd. Het is onrecht en geeft onvrede.

 

Het is niet zo moeilijk om daar voorbeelden van te geven. Media berichten er elke dag van en als we proberen even in te denken wat de Oekraïense vluchtelingen onder ons doorstaan en hoe het hun geliefden thuis zal vergaan – dan heb je geen woorden.

Het brengt ons terug bij wat in de tweede wereldoorlog aan onrecht en kwaad over ons land is uitgegoten. Vijf bange jaren met in het einde een hongerwinter.

God behoedde ons en onze kinderen voor weer een wereldoorlog.

 

Doe goed Doe recht

Uit de lezing van Mattheüs leren we:

het gaat om heel “gewone” dingen, die kennelijk zo gewoon niet zijn.

Het gaat om wat een mens nodig heeft.

Eten en drinken, een dak boven het hoofd, kleding, zorg als je ziek bent of gevangen zit.

 

Dat een mens leven kan, een plek heeft, zorg en aandacht ontvangt en niet vergeten wordt.

Dat er niet over een mens heengelopen wordt, geen mens buitengesloten wordt.

 

Die op het oog zo gewone dingen wegen voor God zo zwaar dat zij in het laatste oordeel beslissend zijn. We lazen van het laatste oordeel. En we zien Jezus in stralende heerlijkheid.

 

Jezus, de man van Nazareth. Een mens als wij, een met ons geworden.

Hij is Gods goedheid en Gods recht in levende lijve.

Zoals Hij de mensen ziet.

Zoals Hij een mens roept, aan wie men achteloos en harteloos voorbijging.

Hoe Hij de mensen doorzag en ontmaskerde in vurige en heftige liefde.

Hij heeft het kwaad, het onrecht op geen enkele wijze verdragen.

Hij heeft het wel gédragen, heel die last van al het kwaad is op Hem neergekomen.

Hij werd als een gevloekte aan het hout gehangen. Weg met Hem.

Ook dan horen we Hem bidden: ‘Vader vergeef het hun, ze weten niet wat zij doen’.

En ook hoort hij als een moordenaar naast Hem vraagt: denk aan mij!

‘Je zal met mij in het paradijs zijn’.

 

Lieve mensen lees het Evangelie. Laat je Bijbel niet dicht. Laat er liefde en diepe eerbied zijn voor deze Here en dat Zijn Naam je hoog is en dat zijn leven in jouw is.

 

Wij weten uit onszelf de weg niet. Wat ons als het hoogste recht voorkomt blijkt soms helemaal niet recht voor God te zijn en helemaal geen goed te doen.

Je merkt dat ook in hoe het gezegd wordt in de Hebreeuwse tekst van Jesaja 17

 

Doe goed – daar staat:           oefen je in goed te doen, dat je het leert, train je erin

Doe recht – daar staat:           zoek het recht. het ligt niet voor het oprapen

                                               het is een zoektocht, die je zelf en samen hebt te ondernemen

Een levensopdracht. De weg gaan achter Jezus, die deze weg gebaand heeft.

Hij gaat die weg om ons uit het kwade en uit het onrecht te bevrijden.

Hij roept ons Hem te volgen! Hij heeft zijn leven gegeven.

 

Wie Hem volgt moet heel wat prijsgeven, maar krijgt nieuwe en andere verlangens.

Zal zich de koning te rijk weten en een dankbaar mens zijn, wat het ook kost.

Wat is mooier dan een gezegend mens te zijn, die tot zegen is van anderen!

 

In het einde van ons leven, van de wereld komen wij, alle volken en heel de wereld voor een troon van hemelse heerlijkheid. Op die troon zit diezelfde Jezus van Nazaret.

Hij die zich één gemaakt heeft met de minste van zijn broeders en zusters,

de geringsten van zijn volk, het Joodse volk en de geringsten van welk volk ook.  

Je moet er niet aan denken dat Hij zegt:

Ga weg van Mij, je hebt je deel gehad zoals je het wilde! Het is op.

En hoe zal het zijn om te horen:

Kom, gezegende van mijn Vader, heb deel aan het Koninkrijk, dat voor je bestemd is!

 

Doe goed Doe recht

Leg je hart en leven in de handen van Jezus, die mens, die God in Israël gegeven heeft.

Door zijn naam bouwt God een nieuwe wereld. Daar zul je door genade in delen.

Daar mag je nu deel van zijn. Niet als hobby, maar als mens van Gods liefde! Amen

 

R. de Koning Gans


De steen die mensen op hun hart hebben mag je bij het Kruis van Christus leggen. Bij de uitgang ontvingen de bezoekers een steen om op hun hart te dragen. Een HERINNERING ÁÁN EN TÓT.


 
De collecte voor de Voedselbank Oudewater en Tjonkie food heeft € 237.10 opgebracht.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

17 januari

Oecumenisch avondgebed in De Rank (HGOH) door Sippy Klercq- Hofstra (PGO).

Om 19:05 uur stoomde de ruimte vol met +/- 45 personen. Dit gaf al een warm gevoel. 

Sippy had aan de hand van Micha 6, 6-8 en Marcus 10, 17-31 een mooie overdenking samengesteld. Opnieuw werd hierin het thema DOE GOED DOE RECHT weer vanuit de bijbel ondersteund en belicht. Fijne woorden, het meenemen waard.

Een reactie: 
Wat een goed idee om zo deze week van eenheid te mogen beleven, een kruisbestuiving van de geest.

Voor degenen die verhinderd waren om deze gebedsviering bij te wonen heb ik van Sippy de overweging gekregen om te publiceren, dank daarvoor.


 Gemeente van Jezus,  Doe goed – doe recht 

 

Het thema van deze week. Het klinkt zo logisch, want dat willen we toch allemaal : goed doen en recht doen?

Bovendien, is het een van de speerpunten uit de bijbel. Ook al lezen we misschien niet meer elke zondag de 10 Woorden (of zo u wilt geboden) het is wel het uitgangspunt van de weg die God ons voorhoudt, en als Jood en christen probeer je je daaraan te houden.  En toch: het is moeilijk om goed en recht te doen. Situaties kunnen complex zijn waardoor je soms niet weet wát goed is. We hebben gezongen uit psalm 119, een lange psalm die de wet bezingt en de lezer herinnert aan het onderhouden daarvan. Ik herinner me dat ik als kind een hekel had om uit die psalm psalmversjes te leren. Waarom …?  Geen idee, misschien omdat het saai was, langdradig… zoiets …    En dat terwijl de psalm een lofpsalm is, een vreugdepsalm en danklied.      

                Want er staat dat het doen van de wet, geen ernstig lot is, maar dat het te houden is, en na te volgen.  De voorschriften zijn als een richtlijn, een richtsnoer, een handleiding voor ons leven.  We kunnen niet zonder wetten want dan is er geen leven mogelijk. Kijk naar de misstanden die ontstaan als in de wereld wetteloosheid heerst.  Dan gaat de arme ten onder, vieren de rijken hun leven in luxe en wordt er geen rekening gehouden met de achtergestelde. Dat is dus het omgekeerde wat van ons gevraagd wordt in de bijbel. Daarom geven we aandacht aan de regels van de wet. Niet omdat wij er dan ‘mooi’ op staan bij elkaar of bij God maar omdat het de manier is om met elkaar om te gaan en de vruchten ervan te plukken voor iedereen!  Zonder recht en gerechtigheid, gaan we als mensheid ten onder !

Ja, we zien het gebeuren, de rijken worden rijker, de armen armer. In de krant stond maandag dat een rapport van Oxfam Novib laat zien dat de mondiale ongelijkheid toeneemt. Ze pleiten voor een hogere belasting voor superrijken. Tussen december 2019 en december 2021 nam het gezamenlijke vermogen van miljardairs dagelijks met 2,5 miljard euro toe, terwijl wereldwijd 1 op de 10 mensen honger leed. Bijna twee derde van al het geld dat er bijkomt, gaat naar de rijkste 1 procent van de wereld. De armste 90 procent van de wereldbevolking krijgt een aanzienlijk kleiner stuk van de taart: 10 procent.

En we zien hoe een machtig land als Rusland ( maar niet alleen daar)  nietsontziend strijdt om meer macht en gebiedsuitbreiding.                               

 

Zonder Gods genade kunnen wij onze onderlinge verdeeldheid- ook als christenen -  niet overwinnen of onze systemen en structuren veranderen .

Deze gebedsweek is nodig, en misschien moeten we daarmee structureler doorgaan, om samen te bidden ter wille van de wereld, ter wille van onszelf. Het IKO avondgebed is dan belangrijker dan ooit.

Naast de 10 woorden en de andere ge- en verboden, die met name gegeven zijn aan het Joodse volk, vinden we de oproepen van de profeten. Vandaag van Micha 6. We hebben het gelezen.

6‘Wat kan ik de HEER aanbieden,

waarmee hulde brengen aan de verheven God?

… met brandoffers, of eenjarige stieren …  duizenden rammen,

met olie, … of moet ik mijn eerstgeborene geven voor wat ik heb misdaan,

 

En dan antwoordt de Eeuwige: 8  Er is jou, mens, gezegd wat goed is,

je weet wat de HEER van je wil: niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je God.

 

Nee we hoeven geen rare sprongen te maken en een kind mag echt nooit worden gegeven als brandoffer, dat is absoluut verboden. God wil geen mensenoffers. Maar Hij vraagt wel om ‘recht te doen, trouw te betrachten, nederig de weg te gaan die Hij ons voorhoudt’.

 

In Marcus lezen we dat Jezus in gesprek raakt met ‘iemand’, in twee andere evangeliën staat ‘jongeman’, of ‘hooggeplaatst persoon’. Deze ‘iemand’ vraagt wat hij moet doen om het eeuwige leven te beërven. En dan noemt Jezus enkele geboden uit de wet : pleeg geen moord, geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af, bedrieg niemand, toon eerbied voor uw vader en uw moeder .  In Mattheus staat er nog bij ‘gij zult uw naaste liefhebben als uzelf’ .                            
De man die al vanaf zijn jeugd die voorschriften opvolgt ís een goede Jood die de wetten onderhoudt en zelfs nog vérder op zoek gaat naar het eeuwige leven. Je ziet de oprechtheid in hem. In onze vertaling staat ‘dat Jezus hem liefdevol aankijkt’.  In de Naardense vertaling staat het sterker: ‘Jezus krijgt hem lief ’.                                  Deze man doet dus echt zijn best, maar heeft veel bezittingen, en om dat nu allemaal overboord te gooien…. Dat is wel heel erg veel gevraagd.                 “Wat is het moeilijk voor een rijke om het Koninkrijk Gods binnen te gaan” zegt Jezus. Twee keer staat het er. En bij de andere evangelisten die dit verhaal vertellen, staat het ook elke keer zo. Het is zeer radicaal wat Jezus vraagt en te moeilijk voor deze man.

Petrus haakt daarop in, wij – de discipelen - hébben alles los gelaten !! Jullie zullen ervoor beloond worden zegt Jezus …. Met nieuwe broers, zussen, ouders, kinderen, akkers, maar… het zal wel gepaard met vervolgingen – en dat hebben ze helaas ondervonden.                                                                                          Uiteindelijk zullen ze worden beloond met het eeuwige leven.                                 Het is een troost en ondersteuning voor hen die alles hebben gegeven voor het Koninkrijk van God.

 Jezus vindt dus dat men als Jood de wet moet doen, ‘om het eeuwig leven te beërven’, maar hij vraagt meer. Hij vraagt om totale toewijding met hart en ziel. Misschien speelt hier de Tora-tekst mee “Gij zult de Here uw God liefhebben met heel uw hart, heel uw ziel en heel uw vermogen”.  Het kan uitgelegd worden als bezit.  Sommige mensen zijn altijd bezig met hun gezondheid, anderen met hun bezittingen.  En ‘bezit’ is in de bijbel, die andere kracht, ‘de mammon’. Het bezit van de rijke man concurreert met de liefde tot God.                                                                                        
In de bijbel en bij belangrijke rabbijnen als Hillel en Akiva  is ‘de gulden regel’ , “ je naaste liefhebben als jezelf”. Bij Jezus gaat het om meer dan het gewone. Het zwaarste van de wet ligt in de onvoorwaardelijke toewijding aan God en aan de naaste. De grote maar vooral ook de kleine geboden moeten gehouden worden. Juist kleine daden kunnen grote gevolgen hebben, zowel positief als negatief. En steeds weer gaat het om de liefde tot God én tot de naaste.    

En dan volgt de toevoeging : “Vele eersten zullen de laatsten zijn en vele laatsten zullen de eersten zijn”. Eeuwigheidsleven wordt niet alleen beloofd aan de eersten (Israël), maar ook aan de laatsten (de heidenen, de goyim).

 

Hebben de woorden van Jezus betekenis voor ons ? Ja dat denk ik zeker. Maar er is ná het uitspreken van deze woorden van Jezus nog iets gebeurd! Hij heeft ten diepste door zijn dood en verrijzenis de schuld van de mensheid, ons tekortkomen,  teniet gedaan. Hij is niet voor niets gestorven, in hem is er verzoening gebracht tussen God en mens.

Natuurlijk zullen wij de wetten van God moeten volgen, respecteren en doen en natuurlijk zullen wij recht moeten zoeken en doen. Maar door onze goede daden verkrijgen wij niet het koninkrijk van God, dat ís ten diepste al door Jezus bewerkstelligd. Reden temeer om de weg van Jezus te volgen en als christen een getuige van hem in de wereld te zijn.

 

Doe goed, doe recht. Wandel de weg van onze Heer en prijs jezelf gelukkig in Hem. Amen 



xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 16 Januari

Oecumenisch avondgebed in de PGO ruimte door Ds. Joost van den End(HGOH)


Ondanks kou en regen hadden meer dan 40 personen de moeite genomen om deze stonde bij te wonen.

En zij werden beloond met een mooi avondgebed met daarin een zeer inspirerende overweging van de dominee. De liederen werden begeleid door Jan-Paul en ondersteunden het Thema van deze reeks avondgebeden.

Een reactie:

Ik heb de eerste gebedsbijeenkomst in deze week van gebed voor de eenheid als een enorme zegen ervaren en kijk uit naar de overige avonden.

Voor degenen die verhinderd waren om deze gebedsviering bij te wonen heb ik van dominee Joost van den End  de overweging gekregen om te publiceren, dank daarvoor.

Met vreugde recht doen

n.a.v. Spreuken 21:13-15 en Mattheus 23:23-26

 

Het thema van de week van gebed voor eenheid van christenen is:

“Doe goed, zoek recht.” Dit thema is ontleend aan een woord van Jesaja.

(Jesaja 1:17) ‘Leer goed te doen, zoek het recht! Help de verdrukte,

Doe de wees recht, bepleit de rechtszaak van de weduwe.’

Dit thema wordt in verschillende samenkomsten uitgewerkt,

Voor deze avond is het thema ‘Met vreugde recht doen.’

De Schriftgedeelten die we lazen zijn bij dit thema uitgekozen door de Wereldraad van kerken en “de Pauselijke raad ter bevordering van de eenheid van de christenen.”

Deze Schriftlezingen had ik zelf misschien niet direct uitgekozen.

Ze zijn niet zo bekend en vooral het tweede Bijbelgedeelte is nogal heftig.

Ik weet überhaupt niet of ik zelf op het thema ‘zoek het recht’ was gekomen.

Het klinkt vooral oudtestamentisch. En in mijn oren ook een beetje activistisch.

In de kerkelijke traditie waarin ik sta, bestaat de nodige reserve tegen activisme.

Tegen de idee dat wij wel even de mouwen zullen opstropen,

En samen het Koninkrijk van God op aarde zullen realiseren...

 

Nu is dit thema ook niet bedacht in Nederland maar in Amerika.

Door de raad van kerken in de staat Minnesota.

Misschien doet die naam wel een lampje bij u branden.

Minnesota is de staat waarin drie jaar geleden George Floyd is overleden.

We hebben allemaal de beelden van zijn overlijden kunnen zien.

Deze Afro-Amerikaanse man was door de politie gearresteerd.

Bij zijn aanhouding zetten agenten hun knieën in zijn nek en rug.

Dat duurde 8 minuten lang, terwijl de man riep: ‘I can’t breathe.’

Maar de agenten luisterden niet naar hem en George Floyd is gestikt.

Deze gewelddadige dood heeft een golf van verontwaardiging op gang gebracht.

Allereerst in de V.S. maar ook over de hele wereld.

Er kwamen demonstraties waarin werd geprotesteerd tegen institutioneel racisme.

Als je dit bedenkt kun je de keuze van de kerken in Minnesota voor dit thema begrijpen. Je kunt je voorstellen dat teksten zoals we die lazen voor hen veel betekenen. (Spr. 21:13: ‘Wie zijn oren dichtstopt voor het geroep van de arme, ook hij al roepen en niet verhoord worden.’) George Floyd werd letterlijk niet gehoord en onderdrukt. Veel Afro-Amerikaanse christenen herkennen iets van zijn onderdrukking.

 

In de Bijbel is het doen van ‘recht’ ook heel belangrijk.

Het woord ‘recht’ komt in het OT 425x voor. Dat is vaak. Je kunt het niet missen.

De wet die God aan Israël gegeven heeft, wordt samenvattend ‘het recht’ genoemd.

Het is overigens wel goed om te bedenken: Recht is niet dat wat recht is in ónze ogen,

Maar wat recht is in Góds ogen. We kunnen met dit begrip niet alle kanten uit,

Maar die kant die God ons heeft geopenbaard in Zijn Woord.

Blijkbaar kwam er in Israël van het doen van recht weinig terecht.

Als je Jesaja hoort dan werd het recht van God in zijn dagen met voeten getreden.

De kwetsbaren in de samenleving kwamen in de verdrukking door de sterkeren.

Als je Jezus hoort dan was het er 700 jaar later niet beter op geworden.

Jezus verwijt de Joodse leiders dat ze zich druk maakten over de details van de eredienst (het geven van tienden om de priesters te onderhouden) terwijl ze aan de hoofdzaak van Gods wet voorbij gingen: Het doen van recht.

Daar tilde Jezus zwaar aan. Zoals God hier ook zwaar aan tilt. Dat merk je bij Jesaja:

De eredienst ging door, mensen hieven biddend hun handen op tot God, terwijl er bloed aan hun handen kleefde. Dit vond God onverdraaglijk.

Hij zei: ‘Uw feestdagen haat Ik met heel mijn ziel.’ (Jes. 1:14)

En: ‘Wanneer u uw gebed vermeerdert, luister Ik niet.’ (Jes. 1:15)

Als we zien hoe het ging in Israël in de dagen van Jesaja en in de dagen van Jezus,

Als je ziet hoe het gaat in onze dagen, dan brengen wij er blijkbaar weinig van terecht.

Dan is het blijkbaar een diep menselijke neiging om vooral dat te doen,

Wat recht is in ónze eigen ogen. En daar is onze naaste meestal niet goed mee af.

Om het recht te herstellen is er blijkbaar meer nodig dan dat wij onze mouwen opstropen.

God heeft daarvoor een andere inzet gedaan. Hij zond de Messias.

Jesaja profeteert van Hem: ‘Hij zal de armen recht doen in gerechtigheid.’ (Jes. 11)

Deze voorzegging komt in heel veel profetieën van Jesaja terug.

De Messias zal recht brengen. Zal zorgen voor goede verhoudingen in Zijn volk.

Tussen mensen onderling, en tussen mens en God. Dat is wat Christus doet.

Hij herstelt op aarde het recht. Eens volkomen. Bij Zijn wederkomst.

Als Hij de onrechtvaardigen zal veroordelen en de rechtvaardigen zal verlossen.

Maar met het herstellen van het recht is Jezus begonnen bij Zijn eerste komst.

Dat zie je in de Evangeliën. Jezus had oog voor verschoppelingen.

Hij zag een akelige man als Zacheüs en wist met zijn liefde zijn hart te veranderen.

Hij had oog voor een Samaritaanse die een rommel van haar leven had gemaakt.

Uiteindelijk offerde Jezus Zijn leven op om goddelozen – als wij zijn! – te kunnen rechtvaardigen. Om mensen die geen enkel recht hebben op Gods genade,

Genade te schenken, vergeving, verandering, aanneming tot kinderen.

Wie dit door krijgt, wie Jezus nodig krijgt, wie voor Hem buigt als de Heere, wie in Hem gelooft, die blijft niet dezelfde. Begenadigd door Hem, begaafd door Zijn Geest,

Leren wij Hem na te volgen, ook in het doen van recht.

Dat wordt het doen van recht zoals de Spreukendichter zegt ‘een blijdschap’ voor ons.

‘Voor de rechtvaardige is het een blijdschap recht te doen.’ (Spr. 21:15)

Dan moeten we maar niet te groot en niet te ver van huis beginnen. Liever klein en dichtbij.

Jezus zei: Begin maar bij je naaste. Dat is degene die je meest na staat.

Als je getrouwd bent is dat je man of vrouw. Als je kinderen kreeg, zijn dat je kinderen.

Als je werkt, is dat je collega. Als je naar school gaat je klasgenoten.

In de gemeente, je broeder en zuster. In de stad, je medechristenen.

Dat je met gevende liefde met de ander omgaat, dienend, teer.

Gevoelig voor wat de ander nodig heeft.

Dat we niet oppervlakkig over een ander oordelen.

Dat we oog hebben voor wie kwetsbaar is: Sociaal, psychisch, economisch.

En als het gaat om de maatschappelijke problemen van deze tijd, de polarisatie,

De racistische tendensen, dat we dan ook in alle voorzichtigheid, maar ook in beslistheid, onze stem laten horen, en wat tegen Gods recht ingaat, ook als onrecht benoemen.

Zo wordt er in de gemeente van Christus, in Zijn kerk iets zichtbaar,

Van het Koninkrijk van Christus, van het rijk van vrede en recht.

Nu nog in gebrokenheid, maar straks als Jezus terugkomt in alle volkomenheid.

 

Oudewater, 16 januari 2023

J.J. van den End

 

 




Geen opmerkingen: